Megkésve bár, de törve nem: Mongóliába érkezésem után két hónappal végre bemutathatom hogy hogyan is néz ki egy jurta belülről, és elmesélhetem, hogy milyen is benne aludni.

De ne szaladjunk ennyire előre, a legutóbbi bejegyzésben még a vonaton ültem és hollywoodi sztárokhoz méltóan fényképekhez pózoltam.

Cайншанд-ban majdnem mindenki leszállt, viszonylag kevesen utaztak tovább Pekingbe. A késői időpont ellenére nagy tömeg fogadta a vonatot, a rokonokon, barátokon és taxis hiénákon kívül rengetegen kínálták portékájukat, szendvicset, buuzt és khuushuurt, ruhát és újságokat árultak.

Minket Nagi barátja fogadott, és egy természetesen jobbkormányos, de meglepően jó állapotú Subaru Foresterrel lakásába vitt, és vacsorával kínált. A képen ő és családja, valamint a pókember látható:

kedves emberek

Az előzetes tervek szerint itt kellett volna töltenünk az éjszakát, én a vacsora után már csökkentett módban, nagyokat pislogva vártam a fejleményeket, melyek általam nem várt fordulatot vettek.

Kiderült hogy már ma Hamriin Khiidbe, az ott található jurta kempingbe utazunk. Másnapi túravezetőnk jött értünk egy kiszolgált Hyundai-jal, melynek egy ép porcikája nem volt. Útközben megálltunk egy boltban, ahol az eladó látványosan nem tudta feldolgozni, hogy mit keres egy külföldi este tízkor az üzletében, akkor sem lepődött volna meg jobban, ha nem én, hanem Barack Obama sétált volna be narancslevet vásárolni.

A kis kitérő után kifelé autóztunk a városból, akkor kezdtem egy kicsit izgulni, mikor már több, mint fél órája a kiszolgált kocsink fényszórója volt az egyetlen fényforrás. Mivel a sofőrt, aki az első napomon Ulánbátorból Darhanba szállított már elneveztem Schumachernek, és a mostani földes úton sötétben bemutatott féktelen száguldás jobban illik egy rali pilótához, nevezzük idegenvezetőnket Colin McRae-nek. A kocsiban az életet vagy Buddha, vagy pedig a Toyota szelleme tartotta (a motorháztetőre ragasztott embléma miatt), a Check Engine lámpa valószínűleg csak azért nem világított, mert évekkel ezelőtt kiégett.

másnap reggeli illusztráció: Hyundai, Toyota?

Egy órás zötykölődés után megérkeztünk a jurta táborba, először a tulajdonos tökéletesen felszerelt kunyhójába invitáltak minket, telefon, műholdas tévé és rádió is rendelkezésükre állt.

luxus jurta belülről

Éppen a legnépszerűbb sorozat, a mongol Angyalbőrben volt műsoron, a helyi Karádi őrmester (Usztics Mátyás) és Urbán honvéd kalandjai nagy izgalmat és harsány kacagást váltottak ki a jurta lakóiból.

így néz ki egy jurta belülről

Mire a műsör véget ért, a mi jurtánk is elkészült, kellemes meleg fogadott minket a középen található kályhában ropogó tűz miatt. A berendezést egy asztal, a kályha és három ágy jelentette, rajtuk tiszta ágynemű.

60 gerendából álló kis jurta

A kérdésemet, mely az firtatta, hogy vajon elsétáljak-e vizelni a közös wc-ig, vagy tegyem meg azt egy általam választott random helyen diszkrét mosoly fogadta, amit én az utóbbi megerősítéseként értelmeztem. Mint később kiderült nagyon helyesen. A két dolog egyike, amit nem tudnék megszokni a jurtákban, az a szagok miatt messzire telepített wc (jól gondoljátok, nem angol típusú). A másik a kis méretű bejárati ajtó.

A hosszú utazás és a másnapi korai kelés (a napfelkelte megtekintése a program része) miatt nem húztuk a lefekvés előtti időt, de szerencsére arra még gondoltam, hogy bónusz pulóvert és melegítő nadrágot készítsek az ágyam mellé, számítottam rá ugyanis, hogy a sivatagban gyűjtött száraz gallyak nem égnek örökké. Hajnalban szükség is lett rájuk, de mire kikeltünk az ágyból, a jurta kemping szorgos személyzete újra tüzet csiholt a kis kályhánkban. A reggeli hideget leszámítva pozitív élmény volt a jurtában aludni, meglepően csendes, szélmentes és kényelmes lakhely.

Friss, de rendkívül hideg levegő fogadott odakint, a látvány azonban kárpótolt, egyik irányban a végeláthatatlan sivatag, a másikban pedig táborunk látszott, este nem is vettem észre a rengeteg kis kunyhót.

A holnapi folytatásban beszámolok túránk legérdekesebb napjáról, a Fekete hegyről és a tevékről. Stay tuned!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.